woensdag 18 mei 2011

Project nu ook te volgen via de Kennisnet Innovatieportal

Kunnen sociale media bijdragen aan een betere BPV?


18 mei 2011 - gepubliceerd door Mieke om 10:20
Studenten, docenten en praktijkopleiders vinden de stages van de MBO opleidingen over het algemeen erg nuttig. Vaak groeien studenten enorm in deze periode en komen ze als ‘andere mensen’ weer terug op de instelling. Toch kan er nog veel verbeterd worden als we kijken naar het hele proces van de Beroeps Praktijkvorming (BPV). Met name op het gebied van communicatie valt nog winst te behalen en laten de sociale media als Twitter, Hyves en Facebook nu ultieme communicatiekanalen zijn. Een kans voor de BPV?

Kennisnet, Cinop en Twijnstra Gudde hebben onderzoek gedaan naar de problemen in de BPV en deze herleid tot negen knelpunten die allemaal behoren bij één van de fasen uit het BPV-protocol (Voorbereiding&Matching, BPV-periode, Beoordeling en Evaluatie). Het blijkt dat bijna alle knelpunten te maken hebben met communicatie. Interessant dus om te onderzoeken of de verschillende sociale media hier oplossingen kunnen bieden.

Vijf concepten voor sociale media
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn aan het begin van dit jaar vijf concepten ontwikkeld voor het gebruik van sociale media in de BPV. Drie concepten zijn gericht op de student. Het gaat hierbij om het opzetten van een online Blogboek, Netwerk en het stellen van Leervragen. Daarnaast is er een concept gericht op de BPV-verantwoordelijke waarbij sociale media bijdragen aan een kwaliteitsverbetering van de BPV. Het laatste concept betreft het inzetten van sociale media om een meer strategische samenwerking aan te gaan met leerbedrijven.
Bij al deze concepten wordt maximaal gebruik gemaakt van beschikbare (gratis) web 2.0 / sociale media toepassingen en ze zijn daarom direct toepasbaar. Een presentatie van de vijf concepten is te vinden op de marktplaatsMBO.

Sociale media in de BPV

De concepten verankeren in het curriculum
Onlangs zijn we samen met drie onderwijsinstellingen – ROC ASA, Nimeto en ROC Mondriaan – een experiment gestart. Intensief ondersteund door Kennisnet gaan zij de komende maanden één of meerdere concepten verankeren in hun curriculum. Zo zal er bijvoorbeeld leermateriaal worden ontworpen om docenten en studenten wegwijs te maken in het gebruik van sociale media. De experimenten worden eind dit jaar zorgvuldig geëvalueerd, zodat we gezamenlijk kunnen concluderen of sociale media kunnen bijdragen aan een betere BPV.
Uiteraard worden diverse sociale media ingezet om dit project te volgen. In de voorbereiding is er getwitterd (#socbpv) en geblogd op www.socbpv.blogspot.com. Deze weblog gaat nu over op deze innovatieportal.

Experimenteer ook mee!
Naast de drie geselecteerde instellingen kunt ook u direct aan de slag met de concepten om te kijken hoe ze uw onderwijspraktijk kunnen versterken. In de presentatie zijn de concepten uitgebreid beschreven. Maar mocht u nog vragen hebben dan is Kennisnet uiteraard bereid om de concepten nader toe te lichten en om u als instelling te ondersteunen bij de implementatie ervan.
Uiteindelijk vormen we zo één groot lerend netwerk waarbij we via sociale media als Twitter, blogs en vlogs ervaringen uitwisselen en kennis overdragen om de BPV zo optimaal mogelijk te organiseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten