donderdag 10 maart 2011

Workshops #socbpv op #idrocmn

Op dinsdag 8 maart vond bij ROC Midden Nederland een Inspiratiedag plaats; http://www.inspiratiedagrocmn.nl/home.html. Deze dag was bedoeld voor het onderwijzend personeel van de afdelingen Economie & Dienstverlening (E&D) en Toerisme, Leisure, Horeca, Facilitaire Dienstverlening, Uiterlijke Verzorging en Sport & Bewegen (THFUS).

Kennisnet werd gevraagd om op deze dag twee korte workshops te verzorgen op het gebied van sociale media in de BPV.

Het theorielokaal stroomt twee keer helemaal vol met docenten die interesse hebben in deze workshop. Aan de hand van een prezi presentatie bekijken we in korte tijd de mogelijkheden van het gebruik van sociale media in de BPV; http://is.gd/v4fB3j
Omdat het begrip 'sociale media' nog niet voor iedereen even helder is, wordt er eerst 5 minuten in kleine groepjes de volgende vraag beantwoord: "Wat betekenen sociale media voor u?"
De meerderheid van de deelnemers blijkt bekend te zijn met Hyves, Facebook, LinkedIn en in mindere mate met Twitter. Slechts een paar docenten geeft aan zelf actief gebruik te maken van sociale media.
De vijf concepten die Kennisnet, Twijnstra Gudde en Cinop hebben ontwikkeld, hebben daarom enige uitleg nodig.

Het idee dat stagiairs in plaats van een stageverslag een blog bijhouden spreekt de meeste docenten erg aan. Zo bouw je een goed archief op en kunnen toekomstige stagiairs zich beter voorbereiden op hun stageplek. Ze kunnen namelijk blogs lezen van studenten die hen voor zijn gegaan.
Daarnaast kunnen studenten leren om goede feedback te geven op elkaars blogs. Dit scheelt de BPV-docent uiteindelijk ook tijd, want hij hoeft niet meer op alle blogs uitgebreid te reageren.
En het mooie is dat de praktijkopleider ook mee kan lezen en eventueel feedback kan geven. Zo worden nog meer voordelen genoemd en groeit het enthousiasme.
Uiteraard worden er ook de welbekende beren op de weg gezien. En terecht, want hoe zorg je ervoor dat er geen gevoelige informatie in de blogs terecht komt en vervolgens door de 'hele wereld' gelezen wordt? En waar haal je als docent de tijd vandaan om alle blogs te lezen?

Het concept 'Netwerk' waarbij studenten gebruik maken van LinkedIn wordt ook als positief gezien. Niet zo zeer om de communicatie tussen student, leerbedrijf en school te verbeteren, maar wel voor de student zelf om zichzelf professioneel te leren presenteren op internet.

Omdat de mogelijkheden van Twitter nog redelijk onbekend zijn bij de deelnemers, is het voor velen lastig om van het concept 'Leervraag', waarbij studenten hun leervragen via Twitter stellen, een goed beeld te vormen. Misschien gewoon gaan doen en ontdekken of het meerwaarde heeft?

Na de workshop vroeg een aantal docenten hoe ze dit project konden gaan volgen op Twitter of via deze blog. Op de smartphones hebben we dit uiteraard direct even geregeld. Ze gaan het project met interesse volgen en wellicht kunnen ze op termijn één of meerdere concepten gaan realiseren binnen hun opleidingen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten