dinsdag 12 april 2011

Twitter is geen sms of ping...









Wat dacht deze student toen hij of zij een tweet de wereld in stuurde waar een niet al te fraaie tekst in stond over het leerbedrijf?

"Ik heb toch maar een paar volgers en dat zijn alleen vrienden en bekenden"
"Grote mensen twitteren niet"
"Dit is mijn mening, dus iedereen mag het horen"
"M'n stage zit er toch bijna op"

Of is er gewoon helemaal niet over nagedacht wie dit bericht zou kunnen lezen en wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ik gok op het laatste.
Gewoon alles wat je doet, denkt, vind en voelt de wereld in sturen, dat lijkt in deze tijd te moeten kunnen. Maar dat het niet kan bewijst dit voorbeeld maar weer eens!

Wanneer een klant van dit stageadres zich negatief zou uitlaten over de producten of de service, dan zal het bedrijf hier vast adequaat op reageren. Onder het motto 'Elke klacht is een onbetaald advies' doen al heel veel organisaties hun voordeel met de feedback die ze krijgen via sociale media.
Maar van werknemers, en dus ook van stagiairs, wordt verwacht dat er geen negatieve uitlatingen worden gedaan over de organisatie. En terecht naar mijn idee.

En dan de vraag; hoe had deze situatie voorkomen kunnen worden. En welke rol speelt het onderwijs hierin?

Bij de concepten rondom het gebruik van sociale media in de BPV leggen we de nadruk op een goede voorbereiding. Docenten, studenten en praktijkopleiders moeten vooraf afspraken maken over welke informatie voor wie toegankelijk mag zijn.

En het zal vast nog wel eens mis gaan... Maar laat het je niet afschrikken om met sociale media in het onderwijs aan de slag te gaan en de grote voordelen die het biedt te ontdekken!

Het project waarbij drie onderwijsinstellingen gaan experimenteren met de concepten rondom het gebruik van sociale media in de BPV gaat bijna van start.
Het project zal straks te volgen zijn via de innovatieportal van Kennisnet.

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens; gewoon gebruiken de social media, maar wel een goede gedragscode en vooral bespreken met leerlingen. Wat is correct beroepsgedrag en hoe laat je dit ook in een stage (en dus alle uitingen hierover)zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was een van mijn studenten, helaas had hij/zij iets meer getwitterd dan alleen "joepie mn stage zit er erop" Een ernstige ziekte icm de naam van het stagebedrijf was geen gelukkige combinatie. Dus terecht einde stage. En ja we doen er veel aan, maar moet nog meer. Binnenkort afspraak?
    www.twitter.com/rocmondriaance

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jacques,
    leuk dat je een reactie hebt geplaatst. Vervelend dat het één van jouw studenten was, maar een wijze les voor de medestudenten...
    Deze maand start de pilot 'sociale media in de BPV', ook ROC Mondriaan neemt deel (sector ICT & Techniek).
    Prima om binnenkort een keer af te spreken. Mail je mij jouw gegeven? m.vankeulen@kennisnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen